5 tips om je bulkperiode gemakkelijker te maken

Terug naar blog

5 tips om je bulkperiode gemakkelijker te maken

di 26 mrt 2019 Artikelen
Ben Dendoncker
Ben Dendoncker Medior Rebody Coach

5 tips om je bulkperiode gemakkelijker aan te pakken

In voorgaande artikelen hebben we al het verschil uitgelegd tussen ‘cutten’ en ‘bulken’(Klik hier) en wat spiermassa kweken (Klik hier) inhoudt.

Ondanks dat veel eten heel gemakkelijk klinkt, blijkt het soms toch moeilijker te zijn om op een nette manier je voedingsstoffen binnen te krijgen. Zelf heb ik een energiebehoefte van 4000 calorieën.  Dit wil dus zeggen dat ik iedere dag 4000 calorieën binnen moet krijgen om überhaupt op gewicht te blijven. Om te bulken loopt dit op naar de 4500-4700 calorieën.

De eerste reactie wat ik hierop krijg is altijd:” Boh, 4500 calorieën ,lekker zeg! Ik ben jaloers!!!” Maar als je dan vraagt hoe ze zich dit dan inbeelden kom je al snel op het punt dat er vooral aan de lekkere dingen wordt gedacht, zoals die zak M&M’s of die pizza. Maar enkel ‘troep’ eten zal niet het gewenste resultaat brengen. Dus, hoe pak je dit nu aan? Hieronder volgen een 5 tips hoe ik mijn bulkperiodes aanpak.

1. Niet te complex eten 
Tijdens het afvallen (cutten) kiezen we meestal voor producten waar veel vezels inzitten, juist omdat deze zorgen voor verzadigd gevoel. Een voorbeeld daarvan is Zilvervliesrijst i.p.v. witte rijst. Zilvervlies rijst is veel complexer qua structuur door de vezels die erin zitten. Tijdens mijn bulkperiode kies ik dan ook voor witte rijst, daar kan ik namelijk een stuk meer van eten voordat ik een vol gevoel krijg. 

2. Verdeel je maaltijden over de dag
Ik zou zelf aanraden om meerdere maaltijden per dag te nuttigen i.p.v. een paar hele grote maaltijden. Het geeft je minder snel dat misselijke gevoel van overeten. Ook qua verwerking/vertering van de voedingsstoffen in je lijf is het beter de maaltijden te verdelen i.p.v een grote maaltijd van 2500-3000 calorieën naar binnen te proppen. Ik plan altijd voor en na mijn training een volwaardige maaltijd in. Voor de training om te zorgen dat ik voldoende energie heb om mijn workout te verpletteren en na de training om de voedingsstoffen (voornamelijk koolhydraten) die mijn lijf nodig heeft terug aan te vullen. 

3. Vaste of vloeibare voeding
Vaste voeding heeft meer tijd nodig om verwerkt te worden door ons lijf dan vloeibare voeding. Zo kan je, als je echt moeite hebt met veel eten, tussendoor een glas melk nemen of wanneer je eiwitshakes gebruikt deze met melk maken i.p.v. water. Zo verhoog je je calorieën zonder dat je veel meer binnenkrijgt qua volume. Sommige klanten die mij onder begeleiding zitten vinden het prettig om er een soort milkshake van te maken waarbij ze gewoon alles blenden. Dit is een stuk makkelijker weg te drinken, dan wanneer je elk product afzonderlijk zou eten. 

4. Eet slimmer
Dit is iets waar ik mezelf ook in heb moeten pushen. Ik ben altijd gewend geweest om magere kwark te eten, maar tijdens het bulken moet ik meer vetten binnenkrijgen en dit was vaker een struggle. Door mijn magere kwark te vervangen door volle kwark had ik 2 vliegen in een klap geslagen. Dit ook nog eens zonder hiervoor meer volume te moeten eten. 500gram magere kwark of 500gram volle kwark zijn qua volume toch hetzelfde. Blijf dus niet teveel in je oude denkpatronen hangen, zoals: alles moet mager zijn, want anders is het niet goed. Het is geheel afhankelijk van je doel. 

5. Een beetje troep kan geen kwaad
Mijn eigen schema's zijn altijd best wel clean opgebouwd. De andere trainers lachen er wel vaker om. Het woord robot om wordt dagelijks gebruikt om mij te beschrijven haha, maar zelfs in mijn schema's zijn soms wat minder cleane producten te vinden. Let hier natuurlijk wel mee op dat je schema niet meer troep bevat dan volwaardige voeding. Als zo'n 10 - 15% van je schema wat minder clean is, wil dat niet zeggen dat je enkel en alleen maar vetter wordt en geen spiermassa aanmaakt. Als je met mate snoept, kan je nog steeds perfecte resultaten behalen!

 

Kort samengevat: pak je bulkperiode vooral slim aan. Maak het jezelf niet te moeilijk qua keuzes in bepaalde producten. Anderzijds is het ook belangrijk dat je niet te gemakkelijk gaat denken en dat je enkel voor de lekkere ''troep'' dingen kiest.

Belangrijk bij het bulken is zorgen dat je je doel voor ogen blijft houden. Met cutten is het gemakkelijker omdat je sneller resultaat ziet dan met bulken, welja, gevoelsmatig word je alleen maar vetter tijdens je bulkperiode (wat niet zo is als je het goed doet!). Wil je gespierder en een stuk breder worden? Dan is bulken een noodzakelijk kwaad.

Heb je moeite met bulken en/of andere aspecten en zou je wel wat hulp kunnen gebruiken? Meld je dan nu aan voor een vrijblijvend advies gesprek door op de volgende link te klikken: https://rebody.nl/inschrijven

 

Deel deze blogpost: