Assertief zijn: Doelen halen zonder sociale weerstand

Terug naar blog

Assertief zijn: Doelen halen zonder sociale weerstand

ma 11 jun 2018 Artikelen
Kevin van Elswijck
Kevin van Elswijck

Assertief zijn: Doelen halen zonder sociale weerstand

Als je op dieet bent dan voelen sociale aangelegenheden vaak alsof je een mijnenveld probeert over te steken. Jezelf thuis opsluiten met een muilkorf is ook geen doen, dus het is niet zeldzaam dat daar het behalen van doelen op stuk loopt.

Het leven dwingt je nu eenmaal vaak in bochten waar je je niet altijd in wilt bevinden. Hier kun je zelf niet altijd wat aan doen. Maar je kan deze “strijd” een stuk makkelijker maken door assertiever te communiceren. Veel mensen denken dat het een eigenschap is waar je mee geboren wordt, maar niets is minder waar. Het is een manier van communiceren die je jezelf kunt leren, die je leven behalve op het gebied van gezondheid ook op een hele boel andere vlakken een stuk makkelijker maakt.

 

Wat betekent assertief zijn eigenlijk?

De meeste mensen denken dat assertief zijn betekent dat je goed voor jezelf kan opkomen. Maar dat is het niet alleen. Assertief communiceren betekent ook dat je respect hebt voor de gevoelens, gedachten en meningen van anderen. Je drukt dus niet zomaar jouw gevoelens, gedachten en meningen erdoorheen, maar je laat anderen in hun waarden. Jouw eigen belangen zijn dus net zo belangrijk als de belangen van anderen.

“Iedereen, inclusief jezelf, met respect behandelen en dat uiten in je verbale en non-verbale communicatie.”

 

Wat doet assertief communiceren voor je?

Met een meer assertieve houding kun je bijvoorbeeld beter omgaan met lastige mensen in je omgeving, je kan effectiever ‘nee’ zeggen, beter je eigen grenzen bewaken, je lichaamstaal krachtiger maken en je ontdekt hoe spreken in de ik-vorm veel beter helpt als je een “conflict’ moet oplossen. Het is vast niet vreemd dat je door sociale druk je plannen/voornemens wijzigt rondom voeding en training. Door assertiever te communiceren kun je hier vaak beter en makkelijker een weg in vinden.

 

Hoe pas je het toe?

Zelfvertrouwen

“Wanneer ik mijzelf de moeite waard vind, kan ik gemakkelijker assertief zijn. Wanneer ik twijfel aan mezelf, heb ik minder gronding en durf ik minder van me af te bijten.“

Denk niet teveel na en spreek je uit als iemand over je grens gaat. Ook jij hebt recht van zijn, net als ieder ander. Neem deze ruimte in en durf te zijn. Als je jezelf voldoende respecteert zullen anderen dat ook sneller doen.

Praat in de ik-vorm

Als je in de ik-vorm spreekt zonder oordeel dan blijf je weg uit de weerstand. Zo werkt 

“Je biedt me steeds wat aan en daardoor vind ik het lastig om mijn dieet te blijven volgen. Ik zou het op prijs stellen als je me voortaan niet meer vraagt of ik een stukje chocola wil”,

bijvoorbeeld veel beter dan “jij verpest altijd mijn dieet”.

Praat vanuit jezelf want iemand aanvallen creëert alleen maar strijd. “Ik heb last van jouw gedrag” valt veel minder tegen in te brengen.

Niemand is beter of slechter

We hebben vaak de neiging anderen beter of slechter te maken dan onszelf. Laat dit weg in je communiceren en behandel iedereen gelijk.

Kom vanuit je kracht

Als je alleen maar denkt in problemen in plaats van oplossingen maak je jezelf zwak. Focus je op wat je allemaal wel kunt en zoom niet alleen maar in op wat je niet kan. Want hiermee geef je automatisch alle kracht uit handen.

Vermijdt bepaalde woorden

“eigenlijk” – “best wel”- “misschien”- “klein beetje”

Wees duidelijk in je communicatie. Woorden bezitten kracht en als je vervolgens je boodschap weer verkleint komt het minder overtuigend over en ontkracht je weer wat je wilde overbrengen.

“Mag ik u eventjes storen? Weet u heel misschien hoe laat het is?” komt heel wijk over in tegenstelling tot “Mag ik u even storen? Weet u hoe laat het is?”

Probeer rustig en relaxed te praten. Let ook op je lichaamstaal. Ook je non-verbale communicatie verraadt hoe je je voelt.

Grenzen bepalen

Zelf weten waar je grenzen liggen is een belangrijk onderdeel van assertief communiceren. Weet je zelf niet wat je wilt of vooral niet wilt dan is het ook onmogelijk om helder grenzen aan te geven bij jezelf of anderen.

Nee zeggen

Leer jezelf tevreden te zijn met “nee” zeggen. Je hoeft jezelf niet altijd te verantwoorden. Gewoon “nee” is ook oké. Door jezelf altijd voor alles te verantwoorden zet je jezelf niet altijd even krachtig neer.

 

Assertief communiceren is niet voor iedereen even makkelijk. Maar het is wel iets wat je kunt leren. In gezinssituaties en sociale aangelegenheden strookt jouw weg van op je voeding letten, sporten en gezonder en fitter worden niet altijd helemaal met de plannen van anderen. Door assertiever te zijn creëer je een berg nieuwe mogelijkheden. Oefen dit en je zult zien dat je veel meer gedaan krijgt en dat anderen je veel beter begrijpen.

Deel deze blogpost: