Hoe val ik snel af?

Terug naar blog

Hoe val ik snel af?

zo 27 mei 2018 Artikelen
Kevin van Elswijck
Kevin van Elswijck Senior Rebody Coach

Je loopt in je ondergoed langs de spiegel en je schrikt je ineens een hoedje. Je vraagt je af hoe je het zo ver hebt laten komen en besluit acuut op dieet te gaan. Na maanden/jaren leven als een Bourgondiër gaat het roer om want er moet nu minimaal een kilo per dag vanaf. Dat lijf waar je zo lang shitloads aan calorieën in hebt geïnvesteerd moet het liefst gister al ontdaan zijn van haar overtollige vet. – Dit is hoe veel mensen te werk gaan als het aan komt op afvallen. Ze willen zo snel mogelijk zoveel mogelijk afvallen en het liefst met zo min mogelijk moeite.

Nou ik heb nieuws voor je;

THERE ARE NO SHORTCUTS!

Een fit lijf is het resultaat van hard werk en tijd investeren. Maar omdat ik dat eigenlijk net zo goed tegen een muur kan zeggen kunnen we in ieder geval beter kijken naar hoe je dit zo snel mogelijk kunt doen zonder al te veel offers te maken op het gebied van gezondheid en spiermassa.

Allereerst, magische supplementen kun je beter vergeten. Fatburners, althans legale, doen alleen maar vet verbranden als je ook werkelijk minder eet dan je verbrand. De fatburners die wel werken, die tegelijkertijd vaak ook illegaal zijn, brengen te veel nadelen met zich mee om ze rendabel te maken.

Nog veel vaker wordt naar een crashdieet gegrepen om snel nog even in een jurkje te kunnen passen of om de broodjes shoarma nog even van je voorgevel af te krijgen voor de zon gaat schijnen. Crashen gebeurt niet altijd bewust, want veel “goed werkende” diëten worden niet als zo benoemd terwijl ze dat toch zijn. Verassing, ze werken zo goed omdat ze zo’n groot calorie-tekort veroorzaken dat ze toch aan de noemer crashdieet voldoen. Er zitten echter ook een paar nadelen aan dit soort diëten.

Crash diëten zorgen ervoor dat je vaak zoveel ineens van je eigen reserves vraagt dat vetreserves niet meer aan de vraag kunnen voldoen. Dit resulteert in het verlies van spiermassa. Dit ziet er op de weegschaal wel tof uit omdat spiermassa nu eenmaal heel zwaar is. Zeker in vergelijking met vet. Om je een idee te geven moet je je voorstellen dat een kilo spiermassa aan het lichaam ongeveer 800kcal waard is aan energie. Een kilo vet kun je ongeveer 8000-8500kcal uit putten. Denk maar eens na wat dat voor effect op de weegschaal heeft. Daarbij zie je vaak dat een crashdieet, dat ook nog eens geen koolhydraat bevat, nog sneller gewichtsverlies veroorzaakt. Door het gebrek aan koolhydraten uit je voeding gaan je lichaamseigen koolhydraatreserves er meteen aan. Dit resulteert in een flinke (tijdelijke) daling in gewicht. Dit heeft echter verder weinig te maken met vetverlies.

Nog een groot nadeel van te strenge diëten is dat het bijna niet vol te houden is. Dit veroorzaakt een verstoorde relatie met eten en vaak vreetbuien en terugvallen. Zo ga je vaak van links naar rechts waar door je netto misschien veel beter een verantwoorder dieet had kunnen volgen om hetzelfde resultaat te bereiken. Daarnaast is het natuurlijk ook allesbehalve gezond omdat er vaak ook een gebrek ontstaat aan belangrijke voedingstoffen zoals benodigde micronutriënten.

Mijn dieetadvies zal dan ook altijd zijn het volgende zijn. Push je vetverlies nooit zo hard dat je spiermassa gaat verliezen. Gewichtsverlies mag NOOIT voortkomen uit verlies aan spiermassa. Doe jezelf alsjeblieft dit plezier. Doe krachttraining zodat je je spieren zoveel mogelijk belast zodat ze zoveel mogelijk behouden blijven. Zoek een goede begeleider die je lichaamsverhouding in kaart kan brengen met een betrouwbare meetmanier. Zo heb je een goed beeld van wat je lichaamsverhouding doet en kun je bijsturen.

Binnen één week je droomlichaam behalen kun je beter uit je hoofd zetten. Aan de andere kant hoef je ook echt niet maandenlang, dag in dag uit, eentonig te eten om iets te kunnen bereiken. De kunst zit in het creëren van een effectieve leefbare middenweg. Als je bereid bent consequent je best te doen en je een beetje geduld hebt kun je in korte tijd meer werk verzetten dan je denkt.

Wellicht kunnen wij je daar mee helpen door je te leren verantwoord zoveel mogelijk vet te verliezen terwijl we nauwlettend in de gaten houden wat je lichaamsverhouding doet.

Check www.rebody.nl/doelen om te kijken of jouw doel er bij staat en maak een vrijblijvende afspraak met een van onze coaches om te kijken of jouw doelen reëel zijn en wat je er voor moet doen.

Deel deze blogpost: