De effecten van muziek tijdens het sporten

Terug naar blog

De effecten van muziek tijdens het sporten

ma 11 mrt 2019 Artikelen
Stijntje Hoeben

De effecten van muziek tijdens het sporten
Ken je dat moment dat alles in de sportschool zwaarder lijkt dan normaal? Als het stemmetje in je hoofd zegt: stop er maar gewoon mee! Dat stemmetje dat je laat twijfelen aan je motivatie, je doorzettingsvermogen en je wilskracht. Dat is precies het moment waarop ik het volume van mijn muziek omhoog gooi en er nog even vol tegenaan ga. De muziek helpt me dus om de handdoek niet in de ring te gooien. Voor mij werkt dit, maar heeft muziek daadwerkelijk invloed op ons en op onze training?

Effect van muziek in het algemeen:
Muziek blijkt op vele manieren invloed op de mens te hebben. Het heeft invloed op ons humeur, op ons gedrag en onze emoties. Grotendeels is dit een positieve invloed. Naar deze effecten is veel onderzoek gedaan. Een van de voordelen van het luisteren naar muziek is dat het beloningssysteem gestimuleerd wordt, waardoor je een prettig gevoel ervaart. Dit prettig gevoel ontstaat door een hogere productie van dopamine. Dopamine wordt ook wel het gelukshormoon of plezierstofje genoemd. Deze stof wordt onder andere aangemaakt door het eten van bepaalde voeding, door lichaamsbeweging en dus ook door het luisteren van muziek!

Door het luisteren van muziek neemt de aanmaak van het cortisol (stresshormoon) juist af. Cortisol hoeft niet altijd negatief te zijn, je maakt het immers ook aan voor gezonde situaties om beter te presteren en je langer in te spannen. Een voorbeeld van een gezonde situatie is bijvoorbeeld wanneer een voetballer zich klaar maakt voor een spannende wedstrijd. Na de wedstrijd neemt het cortisol niveau weer af.

Wanneer je echter gedurende lange tijd onder druk staat en stress ervaart neemt het cortisol niveau niet af en komt je lichaam in de overlevingsmodus terecht waarin het geen herstel en rust ervaart. Hierdoor geeft je lichaam minder aandacht aan andere belangrijke processen. Overleven is op dat moment belangrijker dan het goed verteren van je voeding of het laten herstellen van je spieren.

Het effect van muziek op sporten: 
Al in 1911 deed onderzoeker Leonard Ayres de ontdekking dat het tempo van fietsers toenam wanneer er een band langs de baan stond te spelen. Sindsdien is er nog veel meer onderzoek gedaan naar het effect van muziek op sporten.

Bij cardio en groepslessen wordt er al lange tijd gebruik gemaakt van muziek. Muziek zorgt ervoor dat je dissocieert en geeft een motivatie boost. 

Met dissociatie wordt bedoeld dat de muziek je dusdanig afleid van je bezigheid dat je er meer uithoudingsvermogen door krijgt. Je hebt minder snel in de gaten dat je vermoeid bent en de beleving van pijn verandert er door omdat je mentaal minder bezig bent met het feit dat je cardio aan het doen bent.

Ook tijdens cardio zorgt muziek voor de aanmaak van dopamine en tevens van noradrenaline waardoor je motivatie toeneemt. Door de verhoogde aanmaak van deze neurotransmitters komt je zenuwstel in de ‘’actiestand’’. De stoffen hebben geen rechtstreeks effect op de spieren maar wel op de aansturing ervan vanuit je hersenen, daardoor ontstaat er een betere bewegingscontrole en kun je doelgerichter denken en handelen. De motivatie door muziek ondersteunt je vooral wanneer je wel nog door zou kunnen gaan maar eigenlijk niet meer wil.

Maar hoe zit dat dan met krachttraining?
Er is nog geen onderzoek waaruit blijkt dat muziek effect heeft op je krachttraining betreffende meer spieropbouw of kracht. In die zin zou je dus net zo goed zonder muziek kunnen gaan trainen. Maar als ik dan naar mezelf kijk denk ik WHAAATTT trainen zonder muziek?????? No way... ik rij nog liever snel even op en neer, dan trainen zonder muziek!

Muziek heeft sowieso een grote rol in mijn leven. Ik kan helemaal op gaan in bepaalde liedjes en ik kan er mijn emoties in kwijt, zo ook tijdens mijn trainingen. Kijk dan ook niet gek op als je me af en toe in de sportschool wat gekke moves ziet maken tussen mijn sets door…. Waarschijnlijk heb ik een heerlijk nummer op staan.

Maakt je muziek keuze uit?
Wat uit onderzoeken blijkt is dat zelfgekozen muziek het meeste effect heeft. Voor jou buurman werkt een Nederlandse kraker misschien heel motiverend terwijl ik daarvan zou gaan gillen. Muziek is nu eenmaal heel erg smaak gerelateerd en onze smaak verandert daar ook in. Als je een liedje de eerste paar keer hoort kan het heel opzwepend werken terwijl het na de honderdste keer juist irritaties op begint te wekken.

Tijdens zware oefeningen zet ik graag een liedje op dat ik koppel aan ‘’me boos maken’’. Ik heb dan het idee dat ik een energie boost krijg en net wat meer aan kan. Zou ik een rustgevend liedje opzetten dan zou mij dit niet hetzelfde zetje in de rug geven. Bij lichtere oefeningen met veel herhalingen zet ik juist weer liever een vrolijke noot op in verband met een beter uithoudingsvermogen. Kijk dus wat het beste voor jou werkt.

Bij cardio is het wel handig om muziek met een lekker tempo en een goede ritme-respons te kiezen. Ritme-respons is de mate waarin de muziek ons het gevoel geeft er op te willen bewegen. Ons lichaam synchroniseert graag met muziek (zo als het meetikken met je handen), het synchroniseren van je passen of het rond gaan van de trappers op de muziek kan je helpen om je energie gelijkmatiger en efficiënter te gebruiken. Je kunt daardoor makkelijker je tempo aanhouden waardoor er ook minder ‘’foutjes’’ optreden in je bewegingen.

Conclusie:
Muziek kent vele positieve uitwerkingen op het menselijk brein en lichaam, maar niet specifiek op spiergroei of spierkracht, wel op cardio. Kijk dus vooral naar wat jij prettig vindt tijdens je trainingen en let op de uitwerking van bepaalde muziek op je kracht en/ of je cardio training. 

Zorg dat je een koptelefoon of oordopjes hebt die niet in de weg zitten tijdens je training. Inmiddels zijn er voldoende draadloze mogelijkheden die ook niet meer zo duur zijn.

Het maken van muziek heeft ook vele positieve effecten, dus ook als je zingt. Ik probeer er echter op te letten om dit niet luidkeels te doen, krijg je zo’n gekke blikken van ;-)

Ik wens jullie veel ritmische en energieke uurtjes in de sportschool!

Mochten jullie nog andere sportgerelateerde vragen hebben? Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in via de onderstaande link en dan kijken we wat wij voor elkaar kunnen betekenen! 

https://rebody.nl/inschrijven 

>>> Stijntje <<<

Deel deze blogpost: