Cutten vs bulken

Terug naar blog

Cutten vs bulken

ma 18 jun 2018 Artikelen
Ben Dendoncker
Ben Dendoncker Medior Rebody Coach
Bulken of cutten

Cutten Vs Bulken

In de sportschool hoor je de termen ‘cutten’ en ‘bulken’ wel eens voorbij komen, maar wat betekent het nu eigenlijk?

De meeste mensen weten ondertussen al dat spiermassa opbouwen en vetverlies tegenpolen zijn. Ondanks dat veel fitness boekjes of artikelen dit beloven met hun ‘summerproof in 6 weken’ programma’s (in sommige situaties kan het wel voorvallen dat je spiermassa opbouwt EN vet verliest, maar in beperkte mate en ook niet maanden lang). Spiermassa opbouwen en vet bijkomen gaan hand in hand, net zoals vetverlies en spiermassa verlies. Alles heeft te maken met de energiebalans, eet je meer dan wat je lijf nodig hebt, dan kom je bij. Eet je minder, dan val je af. Zo simpel is het eigenlijk.

Maar waarom ga je het ene moment afvallen, en het andere moment weer bijkomen? Kan je dan niet beter op gewicht blijven?
Om de reden duidelijk te kunnen maken leg ik even uit wat beide begrippen nu eigenlijk inhouden.
Cutten betekent dat je minder calorieën binnen krijgt dan je verbrandt met als doel afvallen, vet verliezen (verlagen van je vet percentage). Zoals eerder gezegd hierboven wil je dus vooral vet verliezen en je spiermassa zo stabiel mogelijk houden.
Bulken is dan weer het tegenovergestelde, namelijk meer calorieën binnen krijgen dan je verbrandt met als doel aankomen in spiermassa, aankomen in gewicht en sterker worden. Hier is dan weer de bedoeling om zo min mogelijk vet bij te komen, en vooral spiermassa.

Wat je eigenlijk creëert na iedere bulk en cut, als je het ‘goed’ doet, is een verbeterde beginsituatie. Aan het begin van ieder bulk traject, start je met iets meer vetvrije massa, mits je het hele proces optimaal hebt benut.

Maar hoe bepaal je nu wanneer je gaat bulken of cutten?
Iemand die heel dun is en wil aankomen, zal opteren om te bulken. Iemand die gewicht wilt verliezen zal dan eerder gaan cutten.

Maar hoe zit het voor de mensen die zowel vet willen verliezen en spiermassa op willen bouwen. Waar begin je dan mee?
Dit hangt vooral af van je beginsituatie en hoe de verhouding van je lichaamssamenstelling eruit ziet (vet%). Als je al hoog in je vet% zit, kan je beter beginnen met wat vet te gaan verliezen. Iemand die al heel laag in vet% zit kan beter een periode gaan bijkomen. Zit je er ergens tussenin, dan zou ik vooral kijken waar je zelf de prioriteit aan wilt geven.

Bij Rebody kijken we naar je beginsituatie en zullen een daarop aangepast advies geven over wat het beste bij jou zou passen.

Deel deze blogpost: