Opstart problemen? Hier 5 tips!

Terug naar blog

Opstart problemen? Hier 5 tips!

vr 23 nov 2018

Wat is nu als je dagelijks opstartproblemen hebt?
We hebben allemaal wel eens zo'n dag waarop we niet helemaal fris en fruitig uit ons bed komen. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar wanneer dit wekelijks of misschien wel dagelijks voorkomt, is het toch wel handig om de oorzaak hiervan te zoeken en dit aan te pakken. Wat wij vaak zien is dat dagelijkse vermoeidheid vaak gepaard gaat met een lage aanwezigheid in de sportschool. Deze mensen plannen op voorhand wel in om 3 dagen in de week naar de sportschool te gaan, maar dit worden al snel 2 dagen. Elke week gaat de integriteit omlaag, totdat ze op een bepaald moment helemaal niet meer gaan. Wat is nou de kunst om toch (minstens) 3x in de week te gaan sporten?

5 tips om weer terug in je ritme te komen.

Stel nieuwe doelen.
Niets werkt zo motiverend als het stellen van een doel. Het is wel erg belangrijk om je doel zo realistisch en tijdsgebonden als mogelijk te maken. 30 kilo in 1 maand tijd afvallen is in de meeste gevallen onrealistisch en ook nog eens erg ongezond. Het doel om binnen 3 maanden je vetpercentage met 5% te laten zakken, zodat je sixpack op je vakantie zichtbaar is, is al een stuk reallistischer. Het doel hoeft trouwens niet per se afvallen of bijkomen te zijn. Zo kun je ook het doel stellen om binnen 2 maanden 80 kilo te kunnen bankdrukken of 10 kilometer hard te lopen. Het maakt niet uit wat je doel is, als het voor jou maar (erg) belangrijk is om het te bereiken.

Maak een planning
Een planning zorgt voor structuur en rust in je hoofd. Aangezien ik van mezelf nogal een chaotisch persoon ben, werk ik zelf ook graag met een planning. Zo weet ik precies wanneer ik belangrijke deadlines of afspraken heb en wanneer ik tijd heb om bijvoorbeeld een wijntje te drinken met vrienden en vriendinnen.

Geef jezelf een beloning/cadeau
Vroeger op school maakte je gloednieuwe agenda het toch net iets leuker om weer de schoolbanken in te gaan. Zo is het met sporten ook. Een sportshirt, een gadget zoals een sporthorloge, schoenen of kleding dat je nodig hebt om mee te sporten of juist dat leuke kleding stuk wat je voor kerstmis of NYE hebt gezien.

Mindset
De mindset is een zelf gecreëerde persoonlijkheid die je denkt te hebben. Je hebt jezelf aangepraat dat je niet naar de sportschool hoeft, want je hebt z’n drukke dag gehad op het werk en hebt het ‘verdient’ om te gaan netflixen met een zak chips en fles cola. Ben je ervan bewust dat je dit dus jezelf aanpraat en denk er vooral bij na dat het thuis ''rusten'' door bijvoorbeeld te Netflixen je meer uit zal putten dan wanneer je even een uurtje gaat sporten.

Creëer routine
Het terugkrijgen van je ritme gaat het makkelijkst wanneer je weer wat routine in je leven brengt. Op tijd naar bed, op dezelfde tijden eten, vaste tijden/dagen sporten etc. Niet heel spannend, maar wel praktisch. Routine = ritme, en zorgt er uiteindelijk juist voor dat alles weer vanzelf lijkt te gaan.

Wat bij mezelf werkt om toch gemotiveerd te blijven om te gaan sporten.
Wat voor mij goed werkt, is dat ik constant mijn doel in gedachten houd en ik er alles aan wil doen en laten om dit te bereiken. Natuurlijk heb ook ik wel eens een mindere motivatie om naar de sportschool te gaan, maar dan kijk ik naar bijvoorbeeld een foto van mezelf waar ik niet tevreden over ben en dan besef ik me weer waar ik het voor doe. Mijn tip is dus om je doel op schrijven of om het visueel te maken, zodat je er telkens aan herinnerd wordt, om zo gemotiveerd te blijven.

 

Deel deze blogpost: