Op weg naar de Enercup deel 1

Terug naar blog

Op weg naar de Enercup deel 1

ma 8 apr 2019
Demi op Heij Junior Rebody Coach

Op weg naar de Enercup deel 1!

Al mijn hele leven ben ik met sport en voeding bezig. Hierdoor heb ik al veel verschillende diëten uitgeprobeerd. Dat was leuk voor zo'n 6 weken, maar daarna werd het al snel saai en ging ik weer eten waar ik zin in had. Hierdoor kreeg ik dus ook steeds te maken met het “jojo-effect”. Afgelopen november ben ik, onder begeleiding van coach Kevin, met de Rebody app aan de slag gegaan. Ik ben begonnen met een vetpercentage van  23,1% en we hadden toen samen als doel gesteld om mijn vetpercentage te verlagen naar 18%. 

Begin 2019 hadden we het erover om met het Rebody-team te gaan deelnemen aan de Enercup, een bikinifitness wedstrijd. Na veel twijfels heb ik uiteindelijk toch besloten om mee te doen aan de Enercup. We moesten dus een plan gaan maken om mij klaar te maken voor “het podium”. Toen ik een vetpercentage van 18,4% had bereikt ben ik begonnen met bulken, dus ik ben meer gaan eten om meer spiermassa op te bouwen. Hier ben ik momenteel nog steeds mee bezig.
 

Veel mensen denken vaak dat het voor mij erg makkelijk is “omdat ik toch alles weet als Personal Trainer/Coach”. Nou helaas... was dit maar zo. Ik krijg ook te maken met valkuilen, momenten dat het even iets anders gaat dan gepland en ook ik maak fouten. Helaas loopt het bij mij ook niet altijd volgens plan, maar dat mag geen excuus zijn. Gewoon oppakken en weer doorgaan!

 

Over 2 dagen is het dan zover, dan gaan we naar Spijkenisse voor de eerste meting bij onze coach Jeffrey Suijkerbuijk. Hij zal ons naar de wedstrijd toe begeleiden. Naast de meting krijgen we hier meer informatie over hoe we verder moeten gaan met de voedingsschema's en waar we ons op moeten richten tijdens trainingen. Daarna hebben we de eerste poseerles in Breda, van Esther Horst Blom. Eigenlijk vind ik het best wel spannend. Want ja.. er gaan allemaal vragen door mijn hoofd. Is het poseren iets wat ik zou kunnen? Ga ik kans maken om te winnen? Kan ik de verleiding van de terrasjes en wijntjes in de zomer wel kunnen weerstaan? Hoe ga ik er uit zien in oktober? Moet ik veel honger lijden? En nog veel meer dingen die ik me af vraag. 

 

Het is zover, de dag van de eerste meting en check-up bij Jeffrey Suijkerbuijk en de allereerste poseerles van Esther Horst Blom. 

Ik ben stiekem toch wel een beetje zenuwachtig voor vandaag. Want voor mijn gevoel weet  ik dat mijn vetpercentage gestegen is en ook voel ik me een stukje “vetter”. Dus hoe moet ik vanaf nu verder met mijn voeding etc. We gaan het zo zien, want we zijn onderweg naar Spijkenisse.

 

Mijn gevoel klopte, mijn vetpercentage was inderdaad iets gestegen. Ik weet zelf ook dat ik mij de afgelopen weken niet iedere dag aan mijn schema’s gehouden heb en dat ik het beter had kunnen doen. Maar vanaf nu ga ik weer “cutten”, dus onder mijn behoefte eten zodat mijn vetpercentage weer lager wordt. Vandaag heb ik mijn schema een beetje losgelaten en ga ik nog een keertje “cheaten”, want vanaf morgen (ja op een zondag) ga ik beginnen aan mijn “cut”. Dan wil ik er ook voor de volle 100% voor gaan, hoe moeilijk het ook gaat zijn. Dus vanavond ga ik nog lekker genieten van mijn pizza hawaii.

 


Op naar de poseerles in Breda. Eenmaal aangekomen hebben we kennis gemaakt met Esther, een hele aardige vrouw waarbij ik me snel op mijn gemak voelde. Nadat ze ons vanalles had uitgelegd, mochten we onze hakken aantrekken en moesten we eerst ons “loopje” gaan oefenen. Na het loopje kwamen de poses. Ik had er best wel veel moeite mee om alle pasjes en stappen te onthouden. Ik raakte dan ook wel een beetje gestresst, omdat ik het had onderschat. Ook was ik bang dat ik straks ging falen op het podium. Ondanks dat hielp Esther mij heel fijn, en dit was dan ook natuurlijk pas mijn allereeste poseerles.


Na 2 á 3 uur les waren mijn voeten en mijn rug ook wel op. De poses waren toch vermoeiender en pijnlijker in mijn rug dan ik had verwacht. Ondanks alles vond ik het echt een leuke dag met zijn allen en ga ik mijn best doen om alles wat we geleerd hebben te oefenen en te perfectioneren. Zondag 31 maart, de dag na de meting met Jeffrey en de Poseerles van Esther ben ik weer begonnen met cutten. Het is toch wel even wennen om ineens zoveel kcal minder te eten, maar dit ga ik volhouden om mijn doel te bereiken. Dat betekend dat ik mijn keuzes wat bewuster moet maken, zodat ik geen honger ga lijden.

 

 


Maandag 1 april; 

Vandaag heb ik upperbody training gehad. Ik merkte dat ik minder energie en minder kracht had. Dit kwam door mijn calorietekort,  maar voor mijn gevoel heb ik alsnog goed getraind. Normaal gesproken trainde ik 6 á 7 keer per week, hiermee bedoel ik krachttraining. Daarnaast doe ik nog 2 keer per week gemiddeld aan paalfitness. Ik merk dat dit momenteel te veel gevraagd is voor mijn lichaam. Daarom ga ik de krachttraining verlagen naar 5 keer (soms 6 keer) per week. 

Ook heb ik vandaag een half uurtje geoefend met poseren in mijn eentje. Ik merk dat ik me iets meer op mijn gemak voel als niemand toekijkt. Dit geeft me het vertrouwen dat het allemaal wel goed gaat komen, maar ik blijf het toch wel een beetje spannend vinden.

 

Ik ga mijn voorbereiding voor de wedstrijd bijhouden in een aantal blogs. Als je vragen hebt of je wil meer weten hierover aarzel dan niet om mij aan te spreken of te berichten. 

Dankjewel voor het lezen van mijn blog! 


Liefs, Demi 

 

Deel deze blogpost: