Hoe verminder ik mijn spierpijn?

Terug naar blog

Hoe verminder ik mijn spierpijn?

wo 29 mei 2019 Artikelen
Ben Dendoncker
Ben Dendoncker Medior Rebody Coach

5 krachtige tips om spierpijn te verminderen

Wat is spierpijn?
Iedereen heeft ooit wel eens spierpijn ervaren na het sporten, de ene al wat heftiger dan de ander. Spierpijn ontstaat doordat je spierscheurtjes creeert door bijvoorbeeld intensief te trainen. De dagen na de training zal het lichaam die scheurtjes herstellen. Tijdens dit proces onstaat er een ontstekingsreactie in de spier: “spierpijn”. Hoelang dit herstel duurt is afhankelijk per persoon en de intensiteit wat heeft plaatsgevonden. 

Let wel: Spierpijn hoeft GEEN indicatie te zijn op een goede workout, spierpijn is ook niet noodzakelijk om spiermassa op te bouwen!

Heb je toch spierpijn, dan kunnen deze tips je misschien helpen om er sneller vanaf te geraken.

1. Rust/Slaap: 

Om optimaal te kunnen herstellen heeft een spier rust nodig. Zorg er dus voor dat je een goede nachtrust hebt zodat de spier ook de kans krijgt om te herstellen. 

2. Eet voldoende:

Net als slaap, is een goed voedingspatroon noodzakelijk voor een goed herstel. Spieren bestaan voornamelijk uit eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstoffen van ons lichaam. Als je sport heb je ook meer eiwitten nodig dan een persoon die niet sport! Je kan het zien als een huis, je maakt scheuren in de muren (je training), daar heb je bouwmaterialen voor nodig om die te herstellen (eiwit), maar de intentie is juist om die aanbouw (meer spiermassa) erbij te zetten. Dus heb je meer bouwstoffen nodig om dit te verwezenlijken! 

Koolhydraten na de training zorgen ervoor dat je glycogeen reserves (de koolhydraat wat in de spier aanwezig is, en ook ervoor zorgt dat die spier kracht kan leveren) terug aangevuld worden.

Met andere woorden, een goed voedingspatroon kan je sneller van je spierpijn afhelpen en meer resultaat gericht te werk laten gaan.

3. Drink voldoende water:

Het menselijk lijf bestaat voornamelijk uit water, wat voor de meeste mensen wel gekend is. Maar waarom dan voldoende drinken? Water zorgt dat voedingsstoffen, afvalstoffen, vitamines, mineralen en hormonen naar de juiste plek in jouw lichaam worden gebracht, het vult mineraaltekorten aan en regelt het onze lichaamstemperatuur. Tijdens een workout verlies je ook vocht (bijvoorbeeld door te zweten) en is het dus belangrijk om dat vocht weer aan te vullen!

4. Trainingsintensiteit:

Pas je workout aan, aan de belastbaarheid van je lichaam! Heb je nog nooit gesport, ga dan niet als een gek te werk. Je ziet het heel vaak, men wilt snel resultaten zien en denkt, gelijk 6 dagen in de week krachttraining, de meest complexe oefeningen eerst (wantja, ik heb gehoord dat die het effectiefst zijn, dus zal ik die maar doen). De kans dat je overtraint is hier dan veel groter (de kans op blessures tevens ook). Zorg dus dat je stelselmatig de intensiteit aanpast naar wat jouw lijf aankan. Iemand die goed getrain is zal ook minder snel last hebben van spierpijn! 

5. Blijf bewegen:

Heel vaak als spierpijn te heftig is, gaan we stilzitten of juist de spier helemaal niet meer belasten. Het is juist goed om de spier in beweging te houden zodat de doorbloeding optimaal blijft. Een hersteltraining zou een optie kunnen zijn. De spier wel trainen maar op een lagere intensiteit dan eerst. Hierdoor kan je ook sneller van je spierpijn af geraken.

Hopelijk heb je na het lezen van dit blog genoeg informatie om je spierpijn in de toekomst te verminderen. Lees gerust ook onze andere artikelen op de website door op de link te klikken https://rebody.nl/blog

Wil je graag hulp bij het behalen van jouw persoonlijke doelen? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen via de volgende link: https://rebody.nl/inschrijven

Deel deze blogpost: