Hoe verbeter ik mijn conditie?

Terug naar blog

Hoe verbeter ik mijn conditie?

ma 18 feb 2019 Artikelen
Chayenne Corstjens Junior Rebody Coach

Conditie is eigenlijk iets heel ondankbaars. Het duurt weken om op een goed niveau te komen en als je het niet onderhoudt is het ook zo weer weg. Het verbeteren van je conditie is niet iets dat alleen voor sporters zinvol is. We willen allemaal graag boven aan de trap kunnen arriveren zonder een kwartier op adem te moeten komen. Het is bovendien ook gewoon een stuk gezonder wanneer je lichaam een beetje uithoudingsvermogen heeft. Om je conditie te verbeteren, hoef je echt niet dagelijks intensief te sporten. Maak het jezelf niet te moeilijk en hou het bij een simpele, planmatige aanpak. Hardlopen met Evy is een goede stok achter de deur. Je kunt in 10 weken opbouwen naar de 5 km of in 12 weken een marathon(!). Ik zou zeggen pak je smartphone en download de app meteen.

Goede voornemens 
'Meer bewegen' is één van die goede voornemens waar vaak weinig van terechtkomt. Een voornemen alleen is niet genoeg. Maak van je goede voornemen ook echt een daad en plan het meteen in je agenda. Bepaal waar en wat je wilt gaan doen: train je thuis, buiten of op een sportschool? Er zijn veel manieren om te sporten. Hardlopen, zwemmen, fietsen, dansen, steppen of roeien?

Regelmaat
Zeker in het begin mag je de resultaten bovendien nog lekker even negeren. In de eerste maand is het opbouwen van een regelmaat het allerbelangrijkst. Zorg ervoor dat je jezelf dan ook écht drie keer per week in je sportkleren hijst, met andere woorden: ook als je geen zin hebt of het druk hebt, verzin je geen excuses voor jezelf en ga je naar de gym. Zo zorg je dat de gewoonte er echt in kan ‘slijten’. Na een maand zul je al zien dat het een stuk makkelijker gaat en dán komen de resultaten!

Vaste planning 
De beste manier om die regelmaat voor elkaar te krijgen, is door heel concrete plannen te maken. Niet: ‘ik ga sporten’, zelfs niet: ‘ik ga drie keer per week sporten’. Maar: ‘op maandag, woensdag en vrijdag ga ik na het werk sporten (19.00 in de gym)’. Zet het in je agenda, leg je spullen klaar. Op die manier voorkom je dat je goede plannen in de bestaande drukte al snel in het water vallen.

Kies een sport die je leuk vindt
Veel mensen denken bij conditietraining automatisch aan hardlopen. Dat kan inderdaad een goede keuze zijn, maar alleen als je het ook echt leuk vindt. Is dat niet het geval? Dan zijn er vele andere mogelijkheden om je conditie te verbeteren! Zo kun je bijvoorbeeld gaan fietsen, zwemmen, touwtje springen ect.  Zolang je in beweging bent, is het goed voor je conditie. Liever iets dat je lang volhoudt en minder snel resultaat levert, dan iets dat je maar 2 weken volhoudt omdat je er een grote hekel aan hebt. Uiteindelijk blijft consistentie het belangrijkst.

Motivatie
Er gaan momenten komen waarop je motivatie ver te zoeken is en je zó geen zin hebt om te sporten. Het is belangrijk om jezelf daarop voor te bereiden. Samen sporten is een goede oplossing om je door je motivatiecrisis heen te slepen. Op het moment dat je samen met iemand gaat sporten, moet je niet alleen jezelf een verklaring geven waarom je vindt dat je niet kan gaan, maar ook je sportmaatje. Dit zorgt er 9 van de 10 keer voor dat je toch gaat sporten en je steeds dichter bij je doel komt.   

Toch te moeilijk?
Ben jij woonachtig in (omgeving) Weert en lijkt het je toch eens handig om met een professional aan tafel te zitten? Vraag dan nu een vrijblijvend adviesgesprek met mij aan en dan zorgen we er samen voor dat jij de fitste versie van jezelf wordt! Meld je hiervoor aan via de volgende link: http://rebody.nl/inschrijven

 

Deel deze blogpost: