Hoe kom jij de feestdagen veilig door

Terug naar blog

Hoe kom jij de feestdagen veilig door

ma 24 dec 2018
Juul Coenen
Juul Coenen Medior Rebody Coach

 

Hoe kom jij de feestdagen veilig door?

De maand december staat voor veel mensen in het teken van warmte, en gezellig samen zijn met familie en vrienden. De kerstdagen staan alweer voor de deur, en heel Nederland is massaal aan het plannen geslagen, om dit jaar een nóg lekkerder kerstdiner op tafel te zetten. Want bij Kerst hoort nu eenmaal lekker, en vooral heel veel, eten. Als het even kan onder het genot van een drankje, of twee, en het liefst 3 dagen lang. Moet kunnen toch? 

Ben jij iemand die de feestdagen dan ook graag als excuus gebruikt om helemaal los te gaan? Dan herken je waarschijnlijk deze gedachte: ‘Met Kerst en Oud en Nieuw kan ik mijn dieet wel vergeten, want het is echt onmogelijk om af te vallen tijdens die dagen. Mijn familie ziet me al aankomen met mijn bakje kip en rijst, en één keer per jaar mag ik toch wel genieten? Het lijkt me dus beter dat ik mijn dieet weer oppak zodra die sociale verplichtingen voorbij zijn, laten we zeggen 2 januari.’

Misschien herken je dit juist helemaal niet, en raak jij alleen al bij de gedachte aan al die calorieën in paniek. Jij wilt dan ook koste wat kost dat 5-gangen diner, die gourmetschotel en dat all you can eat buffet vermijden, ook al moet je daar een paar gezellige avonden voor opgeven, en krijg je er wat kwade gezichten voor terug. Niets komt tussen jou en je fitte lifestyle! 

Opvallend is dat deze twee uitersten veel voorkomen. Dat mensen kunnen genieten en daarmee ook nog op gewicht kunnen blijven, hoor je helaas een stuk minder vaak. Klinkt dit laatste als muziek in je oren, maar heb je geen idee hoe mensen dit überhaupt voor elkaar krijgen? Met onderstaande tips behoor jij straks ook tot die laatste groep mensen, kun je je gezellig bij de familie aansluiten, en hoef je het komende jaar eens niet in te luiden met het zoveelste dieet.

 

Tip 1  Goede voorbereiding is het halve werk

Alles valt en staat vaak met de juiste mindset. Ga je de feestdagen in met het idee dat het je toch niet gaat lukken, dan kun je er vanuit gaan dat dit precies is wat er gaat gebeuren.

Goed voorbereid zijn op wat er komen gaat, zorgt ervoor dat je een plan kunt maken voor de feestdagen zelf en voor de dagen ervoor en erna. 

Neem om te beginnen de feestdagen alvast in gedachten door: hoeveel dagen heb je een diner gepland en verwacht je meer te eten dan normaal, waar eten jullie (wordt er zelf gekookt of gaan jullie uit eten?), wat verwacht je gezelschap van jou (hoe reageren ze bijvoorbeeld als je een drankje overslaat of geen toetje neemt?), hoe ziet de dag er verder uit (ga je bijv. trainen of een grote wandeling maken?). 

Zonder doelen zul je sneller de mist in gaan, dus stel enkele doelen voor jezelf op en zorg ervoor dat je je hieraan houdt. Een voorbeeld kan zijn om het bij 1 glas wijn te houden, geen toetje te nemen of minimaal een uur te wandelen.

 

Tip 2   Compenseren

Ook tijdens de feestdagen kun je terugvallen op de energiebalans. Eet je een paar dagen wat meer, dan kun je dit compenseren door de dagen ervoor of erna wat minder te eten, en/of door meer te bewegen. Ga niet krampachtig op zoek naar een sportschool die open is, je kunt er ook voor kiezen om een flinke wandeling te maken samen met je familie, of neem de fiets in plaats van de auto. 

Compenseren kun je ook de dag zelf doen door wat calorieën te sparen. Meestal eet je op zo’n dag maar één keer uitgebreid. Eet dan de rest van de dag wat minder dan je normaal doet, en kies daarbij vooral voor producten die weinig calorieën bevatten en goed verzadigen.4

 

Tip 3   Zelf koken

Door zelf te koken kun je tijdens de feestdagen gezond blijven eten, en heb je meer controle over de calorieën die je binnenkrijgt. Dit is je kans om je kookkunsten te tonen aan je familie en vrienden.  

Op onze website vind je onder andere het recept voor deze heerlijke chocolade mousse. https://www.rebody.nl/blog/recepten/chocolade-mousse 

 

Tip 4   Groente

Kies voor groente als opvulling. Wanneer je eerst je groente eet, heb je eerder een vol gevoel en zul je de minder gezonde opties sneller laten staan. Een bouillonsoep heeft hetzelfde effect.

Blijf uit de buurt van vette sauzen en gefrituurde gerechten. 

 

Tip 5   Kleinere porties en bewust eten

Al dat lekkers op tafel zorgt ervoor dat je al snel teveel opschept. Kies voor kleinere porties. Gebruik bijvoorbeeld een kleiner bord. Heb je je bord leeg, wacht dan even en vraag jezelf af of je vol zit. Neem een extra glas water, en neem geen extra portie alleen omdat het voor je neus staat. Zit je vol, stop dan met eten.  Eet daarnaast niet te snel, maar neem de tijd en geniet van je feestmaaltijd. Nog een tip: eet alleen wat je écht lekker vindt. Calorieën verspillen zorgt achteraf vaak voor spijt.

 

Tip 6   Alcohol

Je kunt gerust een glas wijn of een biertje nemen, maar naast behoorlijk wat calorieën, kan alcohol ervoor zorgen dat je je remmen verliest tijdens het eten, en je je eerder gestelde doelen laat varen.

Drink daarom voor en tijdens het eten vooral water, light frisdranken of thee. Deze dranken geven je daarnaast een voller gevoel, zodat je minder snel overeet. 

En dat uurtje extra trainen zal je een stuk gemakkelijker afgaan, wanneer je de volgende ochtend zonder kater wakker wordt.

 

Conclusie

Uiteindelijk ben je zelf degene die de afweging moet maken tussen jezelf dagenlang volproppen en achteraf spijt hebben, alles afblazen en net doen alsof je niets met Kerst en familie hebt, of besluiten om te genieten van de sfeer en familie om je heen, inclusief het eten en drinken, maar de schade te beperken met bovenstaande tips in je achterhoofd.

 

Tot slot: Ben niet bang om te genieten, want je resultaten hangen niet af van een aantal dagen per jaar.

 

Fijne Kerst en een Gelukkig Nieuwjaar!!

 

Deel deze blogpost: