Het belang van ontbijten

Terug naar blog

Het belang van ontbijten

di 14 mei 2019
Demi op Heij Junior Rebody Coach

Wel of niet ontbijten?

Vaak wordt er gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat dit niet klopt. Er zijn mensen die niet snel last hebben van een lage bloedsuikerspiegel en dus goed de dag door kunnen zonder ontbijt. Dus prop jij ’s ochtends je ontbijt met moeite naar binnen? Dan kan deze ‘gezonde’ maaltijd je misschien wel meer kwaad doen dan goed.

Vaak wordt er gezegd dat je dik wordt door niet te ontbijten en hier alleen maar gezondheidsproblemen van krijgt, maar wat klopt hier eigenlijk aan? Obesitas ontstaat niet doordat je jouw ontbijt overslaat. Het gaat er simpelweg om dat je jouw voedingsstoffen op het einde van de dag allemaal binnen hebt gekregen. Dus de keus of je dit wilt doen met of zonder ontbijt is helemaal aan jou. Wat wel klopt;  sommige mensen stellen het ontbijt zolang uit, zodat ze honger krijgen en gaan ‘snaaien’. Hierdoor krijg je onbewust extra calorieën binnen, waardoor je wel kunt aankomen. 

Mensen met een zittende baan hebben niet persé een ontbijt nodig. Heb je een zware baan waarvoor je veel energie nodig hebt? Dan is het misschien wel verstandig om te ontbijten. Maar krijg je ’s ochtends niks door je keel? Of ontbijt je liever niet vroeg in de ochtend? Geen enkel probleem. Kijk waar jij je het prettigste bij voelt en wat voor jou het beste werkt. Ontbijten kun je alsnog doen, maar bijvoorbeeld een paar uurtjes later. 

Regelmaat
Regelmaat in je voeding is niet altijd van belang voor een gezond eetpatroon, maar toch heeft het heel veel voordelen. Heb je altijd een hongergevoel gedurende dag? Dan is het misschien slim om je maaltijden op vaste tijdstippen te plannen. Op deze manier kunnen je hersenen hier aan wennen. Zo zorg je ervoor dat je tussendoor minder honger hebt. Het kan natuurlijk wel nadelig zijn als je je er niet aan houdt. Dan krijg je op dat moment honger. Als je dan je geplande maaltijden overslaat terwijl je toch honger hebt, ga je sneller ‘snaaien’.

Gewoontes 
Dan heb nog de gewoontes. Als je bijvoorbeeld altijd na het eten een toetje eet. Of als je ’s avonds altijd een glaasje wijn drinkt. Deze gewoonten sluipen er vaak heel langzaam in. Je kunt jezelf dit natuurlijk altijd afleren mocht je dit willen. Gewoontes kunnen natuurlijk ook positief zijn. Ook kun je van slechte gewoontes, goede gewoontes maken. Door dat glaasje wijn bij het eten te vervangen door bijvoorbeeld een glaasje water. Of die vette croissantjes met chocoladepasta bij het ontbijt te vervangen door bijvoorbeeld normale boterhammen.

(vr)eetbuien
Toch is het niet altijd even verstandig om maaltijden over te slaan. Zodra je een hongergevoel hebt ga je vaak ook sneller ‘snaaien’. Door bijvoorbeeld niet met een hongergevoel boodschappen te gaan doen voorkom je ten eerste al dat je ongezonde producten gaat kopen in de winkel. Doordat je bijvoorbeeld je ontbijt ’s ochtends overslaat kan het zo zijn dat je later op de ochtend ineens honger krijgt en even snel een ongezonde snack koopt op je werk of onderweg bij het tankstation.

En daarna.. als je eenmaal ongezond bezig bent geweest dan zal je op dat moment vast wel eens gedacht hebben; “ik ben toch al slecht bezig, dus dan kan ik net zo goed alles opeten. En dan begin ik morgen wel weer opnieuw”.  Maar je weet zelf ook.. morgen voel je je toch weer rot over die eetbui. Hierdoor krijg je misschien wel lichte depressieve gevoelens en voor je het weet heb je weer een eetbui.. en denk je “ik begin volgende week wel weer opnieuw.” Totdat het riedeltje zich zo vaak blijft herhalen en je je helemaal niet meer prettig in je vel voelt.

Wat werkt voor jou?
Een ontbijt overslaan kan er voor zorgen dat je niet al je voedingsstoffen of calorieën binnenkrijgt gedurende dag. Dit kan een nadeel zijn. Maar voor sommige mensen werkt dit ook in het voordeel; voor de mensen die willen afvallen en moeite hebben met ontbijten. Deze mensen kunnen hun calorie-inname makkelijker verlagen, doordat ze de calorieën kunnen innemen binnen een korter tijdsbestek. Dit wordt vaak ook toegepast door de  ‘intermittent fasting methode’. Ook wel vasten genoemd. 

“Zelf ontbijt ik iedere ochtend. Dit werkt voor mij het beste. Ik ga niet gauw de deur uit zonder een gezond ontbijt. Ook plan ik mijn maaltijden altijd vooruit”

Voor de ‘bulkers’ onder ons (mensen die willen aankomen) werkt het vaak in zijn nadeel om niet te ontbijten. Doordat ze in een korter tijdsbestek al hun calorieën moeten innemen. Ze zullen door een maaltijd over te slaan hun calorieën met moeite naar binnen moeten proppen.

Conclusie?
De conclusie is dus dat je moet doen wat voor jou gevoel het prettigst is en wat voor jou het beste werkt. Herken je jezelf in een van deze punten uit deze blog? Wil je hier meer informatie over of weet je eigenlijk al precies wat voor jou werkt maar heb je toch net een stok achter de deur nodig? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan door op de link te klikken. www.rebody.nl/panningen

Deel deze blogpost: