Fit blijven tijdens drukke periodes? Hier volgen 5 tips!

Terug naar blog

Fit blijven tijdens drukke periodes? Hier volgen 5 tips!

vr 12 okt 2018 Motivatie
Ben Dendoncker
Ben Dendoncker Medior Rebody Coach

 

Vandaag de dag heeft iedereen het veel te druk. Lange werkdagen, een gezin, het huishouden, je sociale contacten, noem het maar op. Naast al deze zaken heb je natuurlijk ook je me-time nodig om toch even alle stress los te kunnen laten. Fit blijven lijkt dan ook een ver van je bed show omdat je gewoon te weinig tijd hebt, althans dat is wat wij onszelf graag wijsmaken.

We weten ergens ook wel dat als we ons meer bezighouden met onze gezondheid op gebied van eten en sporten, we ons een heel stuk beter voelen en misschien wel belangrijker, we de dagelijkse karweien veel beter aankunnen en hier ook meer energie voor hebben.

Om dit voor jezelf te kunnen realiseren, geef ik hieronder 5 tips weg, die je helpen om ondanks je drukke agenda toch fit te blijven!

1. Doelen stellen!
Dit is waarschijnlijk de belangrijkste tip van ze allemaal. Als je mensen in de sportschool vraagt wat hun werkelijke doel is krijg je 9/10 een heel oppervlakkig antwoord. Concrete doelen stellen en deze duidelijk voor ogen hebben helpt je al een heel eind verder. Zo kan je jezelf gemakkelijker motiveren om meer te gaan bewegen of toch een bewustere keuze te maken i.p.v. weer een zak chips open te trekken op de bank.

Zorg wel dat de doelen wat je stelt, realistisch zijn. We hebben allemaal een punt A (waar we momenteel staan) en een punt B (ons ultieme doel). In sommige gevallen liggen deze best ver uit elkaar en lijkt het een onbegonnen werk (bijvoorbeeld: 15kg afvallen zal niet gebeuren in 2 weken tijd). Tussentijdse doelen kunnen hier een uitkomst in bieden, meet je de progressie wat je gemaakt hebt of duwt je juist met de neus op de feiten dat je beter je best moet gaan doen in plaats van jezelf voor te liegen.

2. Stappen maken.
Meer bewegen is belangrijk om extra calorieën te verbranden. De meeste mensen denken dan gelijk dat ze uren op de loopband moeten gaan staan om überhaupt resultaat te boeken. Je kan beginnen door i.p.v. die 5 minuten rit naar de winkel, dit eens te voet of met de fiets te doen. Of eens de trap nemen op het werk i.p.v. telkens met de lift te gaan. Het lijken kleine dingen, maar als je al die kleine beetjes optelt, verbrand je stiekem toch meer dan je denkt. Met behulp van een stappenteller kan je dit in kaart brengen bijvoorbeeld. Bij Rebody hadden we in het verleden vaak Fitbitchallenges, waar je dan gedurende de week een wedstrijdje kon houden wie er de meeste stappen heeft gezet die week! (ideaal voor mensen die niet tegen hun verlies kunnen, zoals ikzelf, om zo veel meer te gaan bewegen).

3. Maak jezelf niks wijs!
Wat zegt mijn lichaam nu echt? Eet je omdat het voor je neus staat? Omdat het zo gezellig is? Omdat het er zo verleidelijk lekker uitziet? We maken onszelf graag wijs dat we iets moeten eten, dames bijvoorbeeld hebben maandelijks wel zo’n periode dat ze alles willen eten dat los en vast zit. Zij gebruiken dat dan ook gelijk als reden om zich achter te verschuilen. Hierna volgt meestal wel een periode waar het schuldgevoel naar boven komt. Probeer vooral duidelijk te zijn naar jezelf en besef wat je op dat moment doet. Heel misschien kan je dan alsnog rationeel denken en je niet helemaal laten gaan…

Dit wil niet zeggen dat je helemaal geen lekkere dingen kan en mag eten, maar doe het met mate. Velen denken van: “mijn dag is toch al verpest, dus wat maakt het uit!”. Zelf haal ik dan altijd volgende voorbeelden aan: “Dus dat wilt zeggen, als je met de auto een lekke band hebt, je de andere banden ook nog even lek steekt? Of als je smartphone op de grond valt, je hem nog een paar keer op de grond gooit, want ja, hij was toch al gevallen.” Deze vergelijkingen lijken misschien over the top, maar is dat niet net hetzelfde als dat je doet met je lijf?

4. Samen sporten.
Wat voor sommige mensen toch een uitdaging is, is de drempel om naar de sportschool te gaan. Door samen te gaan sporten met iemand kan je jezelf en misschien ook de andere gemakkelijker motiveren om te gaan sporten. Als je eens niet veel zin heeft, maar jullie hadden wel de afspraak gemaakt om te gaan, dan pak je jezelf gemakkelijker op om toch te gaan. En als je dan geweest bent, voel je gelijk van: ”oh, toch blij dat ik ben geweest.” Zoek iemand met dezelfde drive als jou, waar je het beste bij elkaar naar boven haalt. Ikzelf vind het fijner om samen te trainen met iemand die beter is dan mij, want dan wil ik net die stap verder gaan dan dat ik normaal zou doen.

5. Zet een stap terug!
Als je het echt veel te druk hebt, en je door het bos de bomen niet meer ziet, kan het heel verstandig zijn om even een stapje terug te zetten. Een stapje terug kan soms noodzakelijk zijn om iets later weer 2 stappen vooruit te kunnen zetten. Bij velen geldt het principe, of het alles of het is niks. Er is geen middenweg meer. Maak het jezelf niet te moeilijk door alles te laten vallen. Ga met jezelf bijvoorbeeld de afspraak aan om nu vooral goede schema’s te maken en het sporten even links te laten liggen. Als dat weer goed gaat, kan je vervolgens langzaamaan het sporten weer oppakken als dat lukt.

Tuurlijk als je op je voeding let EN je gaat sporten maak je meer en beter resultaat. Maar als je helemaal niks meer doet, dan ga je pas echt achteruit. Stapsgewijs de draad weer oppakken helpt je een heel eind verder!

 

 

 

Deel deze blogpost: