Carnavals guide

Terug naar blog

Carnavals guide

ma 25 feb 2019 Artikelen
Chayenne Corstjens Junior Rebody Coach

De mooiste tijd van het jaar is weer aangebroken, de vastelaovestied! 
Vier jij elk jaar carnaval, maar wil je deze keer op het eind liever niet al te veel kilo's zijn aangekomen en/of helemaal kapot zijn? Lees dan nu de onderstaande tips!

Hoe komt het dat ik aankom tijdens de carnaval? 
Wanneer je graag mixdrankjes drinkt tijdens de carnaval, drink je automatisch ook veel frisdrank. In frisdranken zitten aardig wat calorieën en suikers (met uitzondering van de light en zero varianten).  In alcohol zelf zitten natuurlijk ook calorieën, maar liefst 7 calorieën per gram alcohol. Toch is de alcohol zelf niet de grootste boosdoener. Alcohol staat namelijk boven in de verbrandings hiërachie en kan daarom vrijwel onmogelijk worden opgeslagen in de vetreserves. Om de calorieën evengoed te beperken kun je het beste je mixdrankjes mixen met light of zero frisdranken. Het beste is natuurlijk om water i.p.v alcohol te drinken, maar wie doet dat nou tijdens de carnaval?!

Na het stappen heb je vaak erge honger, dit komt doordat de alcohol je bloedspiegel laat dalen. Wanneer je een aantal drankjes op hebt, ga je waarschijnlijk niet meer koken en dan is de keuze voor de snackbar of pizzeria al snel gemaakt. Het zal je dan ook zeker niet verbazen dat de favorieten carnavalsgerechten pizza, friet, shoarma en de ergste van allemaal, de kapsalon (+/- 1500 kcal) zijn. Het beste is natuurlijk om tussentijds even naar huis te gaan en daar even je maaltijd te bereiden. Wij snappen natuurlijk ook wel dat dit vaak niet mogelijk is of gebeurd, vandaar de volgende tips: mocht je toch in de snackbar belanden, kies dan voor een 'magere' snack en minder vette sausjes. Een voorbeeld van een magere snack is bijvoorbeeld een kipcorn en een kroket en magere sauzen zijn bijvoorbeeld curry en ketchup i.p.v. mayonaise en satésaus. Eet je toch thuis? Maak jezelf dan een lekkere gezonde maaltijd, het zal je ook extra energie geven om lekker door te kunnen feesten!

Tips: 
Mealpreppen: 
Maak een paar dagen voor de carnaval een aantal maaltijden en vries deze in. Zo heb je altijd een gezonde maaltijd klaarstaan en heb je geen excuses voor jezelf om naar de friettent of pizzeria te gaan. Het is bovendien ook een stuk goedkoper en zo heb je meer geld over voor de biertjes in de kroeg.

Drink voldoende water
In bijna alle cafés, kroegen, zalen etc. is het door de drukte erg warm. Dit zorgt ervoor dat je flink gaat zweten en dus veel vocht verliest. Dat in combinatie met alcohol en te weinig water drinken kan ervoor zorgen dat je uitdroogt. Door af en toe een glaasje water te drinken zorg je ervoor dat je kater de volgende dag een stuk minder is en je dus niet uitdroogt. Een minder erge kater zorgt voor betere zin en dan zal je de dag erna extra genieten van een heerlijke carnavalsdag! 

Geen koffie drinken
Zoals hierboven al werd vermeld onttrekt alcohol vocht uit je lichaam. Cafeïne doet dat ook, dus als je een kater hebt en o zo'n zin hebt in een lekker bakje koffie, zou ik er toch nog eens over nadenken. Een betere oplossing zou bijvoorbeeld een lekker kopje thee zijn of nog beter; een paar glazen water. 

Beweging 
Een biertje staat ongeveer gelijk aan 11 minuten hardlopen. Blijf dus vooral lekker in beweging; loop voorop in de polonaise, ga lekker hossen en springen en laat je beste dansmoves zien. Alles mag en kan tijdens de carnaval! 

Het belangrijkste van allemaal: geniet en maak plezier
Carnaval staat bekend als een grote gekkigheid. Alles kan en alles mag, iedereen is blij om elkaar te zien en dat maakt het ook zo leuk. Geniet dus ook van je drankje of dit nou een biertje of een mixdrankje is. Als je de dag erna wakker wordt met een vreselijke kater, maar je toch terug kan kijken op een geweldig mooie avond, dan is het vaak de kater wel waard.

Tips voor na de carnaval
Drink als je thuiskomt voldoende water, pak je rust en slaap (minimaal) het aantal uren dat je normaal ook gewend bent te slapen. Tijdens de carnaval leef je erg onregelmatig en dat zorgt ervoor dat je lichaam een beetje van slag is. Om de aangekomen kilo's weer te verliezen kan je ervoor kiezen om een aantal dagen te vasten. Vermijdt een tijdje de snacks, onnodige tussendoortjes en eet voornamelijk lekker veel groente en fruit. Dan ben je voor je het weet weer topfit en kun je je weer beginnen met het aftellen naar de vastelaovend van 2020!

Veel plezier en alaaf!

Mocht je na de carnaval toch wat hulp kunnen gebruiken om de overtollige kilo's er weer af te krijgen? Plan dan een vrijblijvend adviesgesprek in. Dan gaan we er samen voor zorgen dat jij de fitste versie van jezelf wordt. Klik hier voor het maken van een adviesgesprek: http://rebody.nl/inschrijven 

 

 

 

 

Deel deze blogpost: