Vermoeidheid verminderen

Terug naar blog

Vermoeidheid verminderen

ma 16 jul 2018 Artikelen
Chayenne Corstjens

 

Vermoeidheid à geen energie hebben en het geeft een futloos gevoel.

We hebben allemaal weleens dat we ’s morgens het bed niet uitkomen en het liefste de hele dag blijven liggen. De ene dag heb je energie voor 3 en de andere dag kom je totaal niet vooruit.

Vermoeidheid kan met verschillende dingen te maken hebben en dit hoeft niet altijd negatief te zijn. Het kan  te maken hebben met onregelmatig werk of als je paar maanden oude baby hebt, die je de hele nacht wakker houdt.

Vermoeidheid kan je leven beheersen. Je staat moe op en begint de dag gelijk met een achterstand.

Het is verstandig om eerst te gaan kijken, wat is de oorzaak, dat je vaker of regelmatig vermoeid ben. Weet je de oorzaak, dan kun je er ook mee aan de slag en het proberen te verhelpen, zover als het kan in jouw situatie.

Dit zijn een aantal oorzaken
1. Slaapproblemen: moeilijk in slaap komen, niet kunnen doorslapen, te vroeg ontwaken. |
2. lcihamelijke oorzaken: bijvoorbeeld continu pijn of jeuk.

3. Overgewicht
4. 
Verzuring van het lichaam: het lichaam slaat  te veel afvalstoffen op.
5. 
Psychische klachten: hoe voelt u zich, hoe kijkt u tegen het leven of tegen problemen aan?
6.
 Externe factoren: zware mentale belasting op het werk, privé omstandigheden, een stressvolle periode.
7. 
Sommige mensen hebben meer aanleg voor het ontwikkelen van vermoeidheid dan anderen.

Behandeling
1. Bij psychische problemen kan het helpen om vermoeidheidsklachten met een psycholoog te bespreken.
2. 
Praat bij slaapproblemen eens met uw huisarts.
3. 
Voor chronische pijnklachten bestaat er een pijnpoli..

Als je moe bent is een wandeling naar het koffiezet apparaat of die lekkere snoepjes, die op de tafel staan, snel gemaakt. De cafeïne en suikers geven je voor even een gevoel dat je meer energie hebt, maar dit is van korte duur. Na een tijdje voel je je nog slaperiger als voor de koffie of de snoepjes.

Het is belangrijk, dat je goed blijft eten en drinken, ook al heb je waarschijnlijk geen zin meer om te koken omdat je moe bent. Probeer op de dagen dat je wel genoeg energie hebt, meer maaltijden klaar te maken en eventueel in de diepvries te doen.

Zo heb je altijd iets gezonds binnen handbereik. Het wordt ook wel meal preppen genoemd.

 

 

Tips voor een betere nachtrust:
1. Geen tv en/of telefoon op de slaapkamer.
2. Boek/tijdschrift lezen voor het slapen gaan.
3. Vast ritme hebben van opstaan en naar bed gaan.
4. Hou je kamer opgeruimd.
5. Geen felle lampjes en/of lichtjes aan.

Deel deze blogpost: