Spiermassa kweken

Terug naar blog

Spiermassa kweken

di 24 jul 2018 Artikelen
Ben Dendoncker
Ben Dendoncker

Spieren kweken

In een voorafgaande blog hebben we het gehad over ‘cutten’ en ‘bulken’. Vandaag zullen we eens wat dieper ingaan op het bulken, of met andere woorden, spiermassa opbouwen.

Het opbouwen van spiermassa gaat enkel snel bij mensen die net beginnen met krachttraining of bij mensen die heel weinig vetvrije massa hebben. Voor de overige groep is dit een proces wat zijn tijd vergt. De meeste vinden het veel te traag gaan.

Voeding

Voeding is 1 van de belangrijke factoren wat ‘on point’ hoort te zijn als je spiermassa op wilt bouwen. Om bij te komen moet je in eerste instantie al meer calorieën binnen krijgen dan wat je lichaam nodig heeft. (Meer eten dan wat je behoefte is). Maar enkel meer eten is niet voldoende.

De verdeling van de macro’s moet ook kloppen. Anders bestaat de kans dat je met het bulken meer vet bijkomt ipv spiermassa, en laat ons eerlijk zijn, dat is niet hetgeen waar we op zitten te wachten.

Alle macro’s zijn hier dus belangrijk voor: eiwitten, koolhydraten EN vetten.

De spieren bestaan voor een groot deel uit eiwitten. Om zich te kunnen herstellen na een  training hebben je spieren eiwitten nodig. In de meeste gevallen is 1.8 x lichaamsgewicht voldoende aan het aantal grammen eiwit wat je nodig hebt. Heel veel krachtsporters nuttigen veel te veel eiwitten. Daar wordt al vaak gezegd dat 3x lichaamsgewicht een MUST is. (bron zie onderaan blog).

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor ons lichaam. Je hebt snelle en langzame koolhydraten (Complexe koolhydraten). Langzame koolhydraten laten je bloedsuikerspiegel niet snel stijgen. Daarnaast worden ze door ons verteringssysteem langzaam verteerd, omdat ze een complexe structuur hebben. Deze langzame koolhydraten geven geleidelijk energie af.

Vetten op ons lijf en vetten wat we eten zijn 2 verschillende zaken. Vetten zijn onmisbaar voor ons lichaam, zeker ook als je spiermassa wilt opbouwen. De vetten helpen met je hormoonhuishouding en leveren ook energie.

Bij Rebody leggen we je graag uit wat een ideale verhouding voor jouw lichaam is en hoe je dit het beste kan plannen in je voedingsschema.

 

Training

Alleen eten is niet voldoende om spiermassa op te bouwen. Meer eten maar de nodige training leveren, zal helaas niet resulteren in meer spiermassa. Hieronder een paar tips:

Om spiermassa te kweken hoef je niet urenlang, iedere dag in de sportschool te zijn. Te lange trainingsessies kunnen juist nadelig zijn mbt je spiergroei.

Zorg dat je sterker wordt! Als je een uur aan het trainen bent, en je kan het gesprek rustig verder zetten terwijl je bezig bent met je set, wijst er waarschijnlijk op dat je te licht aan het trainen bent.

Een trainingsbuddy kan in veel gevallen ervoor zorgen dat je net iets zwaarder traint. Net iets meer motivatie, of je toch niet willen laten kennen of het aanwezig zijn van een spotter waardoor je net iets zwaarder durft te gaan dan normaal. (dit is natuurlijk persoonlijk, sommige mensen trainen juist veel beter als ze alleen gaan).

Deel deze blogpost: