Koolhydraat-arm dieet: Geweldig of toch niet?

Terug naar blog

Koolhydraat-arm dieet: Geweldig of toch niet?

di 1 mei 2018 Artikelen
Kevin van Elswijck
Kevin van Elswijck

Koolhydraat-arm diëten is enorm hip vandaag de dag. Geen enkele verjaardag gaat nog voorbij zonder dat je iemand hoort vertellen hoeveel kilo ze al afgevallen zijn, uiteraard door koolhydraten hardnekkig te vermijden. Wat is er zo goed aan deze diëten en zitten er ook nadelen aan? In dit artikel gaan we eens kijken hoe goed koolhydraat-loos diëten nu werkelijk is.

Het idee is dat je, wanneer je koolhydraten uit je dagelijkse voeding elimineert, je het lichaam haar primaire energiebron ontneemt. Vervolgens zou je lichaam dus gedwongen worden om aan je vetreserves te beginnen. “Daarbij is het sowieso niet goed om koolhydraten te eten, want ze zijn net zo verslavend als heroïne en ze zorgen dat je diabetes type 2 krijgt. Als dat nog niet genoeg is maken ze je hongerig, sloom en slaperig en zijn ze hoogstwaarschijnlijk ook nog verantwoordelijk voor die horeca-spoiler die over de rand van je broek hangt.” Nou ja, misschien toch niet helemaal.

Want hoewel koolhydraten de productie van insuline aanjagen (wat te maken heeft met vetopslag), heeft dit hormoon onterecht een slechte reputatie. Ongeacht de aanwezigheid van bepaalde hormonen geldt nog steeds de energiebalans. Eet je minder dan je verbrandt en bestaat dit vooral uit koolhydraten, dan zul je nog steeds in totaliteit gewicht verliezen, hoeveel insuline er ook geproduceerd wordt. (bron) Het is dus niet helemaal eerlijk om de koolhydraten in het verdomhoekje te zetten.

Ook lijkt het verbeteren van diabetes type 2 meer gebaad door wijzigingen in de energie-inname, dan door het vermijden van koolhydraten. (bron) Dat de verhoogde insulinelevels de eetlust zouden vergroten en dat dit gewichtstoename in de hand zou spelen lijkt ook niet meer dan een fabel. (bron)

Hoewel cocaïne het beloningscentrum van de hersenen prikkelt, evenals seks en eten, wil dit nog niet betekenen dat eten net zo extreem verslavend is.  Het verhaal dat je verslaafd kunt raken aan koolhydraten is dus ook uit de duim gezogen. (bron) De mensen die dit soort dingen roepen zouden zich echt een beetje beter moeten verdiepen in de werking van de hersenen.

 

Wij Nederlanders halen gemiddeld ongeveer de helft van onze dagelijks gegeten calorieën uit koolhydraatbronnen zoals aardappelen, pasta, brood en fruit. Als je die uit je voeding verwijderd schrap je een groot deel van je energie-inname en is het logisch gevolg dat je gewicht gaat verliezen. Je lichaam moet namelijk nog steeds de calorieën die je verbrandt ergens vandaan halen. Haalt het ze niet uit de voeding dan komen ze uit je reserves, zo simpel is het. Het maakt voor je vetreserves echter niet uit waar je calorieën schrapt, een tekort is een tekort. En ieder soort tekort brengt gewichtsverlies met zich mee. Als je alle vetten zou schrappen zou je ook een tekort hebben en zou je ook gewicht verliezen. Ook het verhaal dat verhoogde insuline waardes je vetverbranding plat leggen sneuvelt als er een negatieve energie-inname plaatsvindt. (bron)

Koolhydraat, in haar opgeslagen vorm in de lever en spieren, wordt 3 tot 4 keer zo zwaar, omdat die opslag met heel veel water gepaard gaat. In het geval van een koolhydraat-arm dieet zie je dus ook dat het gewichtsverlies sneller gaat dan wanneer er bijvoorbeeld een dieet gedaan wordt met hetzelfde aantal calorieën, mét koolhydraten. Niet omdat het effectiever is per sé, maar omdat er gewoon meer water verloren gaat in het begin. Er zijn veel studies gedaan waar diëten werden vergeleken,  waarbij dit snelle kickstart-effect vaak leek terug te komen. Na enkele weken evenaarde het gewichtsverlies zich. Het nadeel was echter meestal dat de groepen die koolhydraat-arm aten, het dieet na de testperiode minder goed zelfstandig voort konden zetten. Recent is er een zeer zorgvuldig uitgevoerd gerandomiseerd klinisch onderzoek gepubliceerd, waarin wederom naar voren kwam dat noch koolhydraat-arm, noch vet-arm, in wat voor zin dan ook, beter zou zijn wanneer de  calorie-inname gelijk is. Dit werd zelfs niet beïnvloed door genetische aanleg of insuline-gevoeligheid. (bron)

Wat betekent dit concreet?

  • ls je kijkt naar gewichtsverlies is zowel koolhydraat-arm als vet-arm niet superieur over de ander.
  • Gekeken naar insuline-gevoeligheid en genetische aanleg had geen van beiden effect op het succes of falen van gewichtsverlies.
  • Kies een eetstijl die past bij je voedselvoorkeuren, gezondheidsdoelen en levensstijl. Maar bovenal, kies een eetstijl die je vol kunt houden!

Het is onze missie bij Rebody om alle fabels de wereld uit te helpen zodat iedereen zich bezig kan houden met wat écht werkt voor hem/haar.

Check hier of wij je kunnen helpen met jouw doelen en maak een vrijblijvende afspraak om kennis te maken en te kijken of het een match is.

 

Deel deze blogpost: