Hoe maak ik van sporten een gewoonte?

Terug naar blog

Hoe maak ik van sporten een gewoonte?

ma 17 dec 2018
Chayenne Corstjens

 

Maak van sporten je gewoonte

Wat is een gewoonte?
Een gewoonte is iets wat je minimaal 1 x per week doet. Meestaal voer je deze gewoontes onbewust uit, bijvoorbeeld: iedere dag ga je met de fiets naar het werk. Moet je eraan herinnerd worden dat je met de fiets naar het werk gaat? Nee, want dat is normaal/gewoon voor je.

Maar hoe maak ik dan van sporten een gewoonte?
Het belangrijkste is dat je vaste dagen en tijdstippen voor jezelf plant en zorgt dat je op deze dagen daadwerkelijk kan en gaat sporten (geen excuses mogelijk maken). Wat voor mij erg goed werkt is dat ik het in mijn agenda zet. Op deze manier herinner ik mezelf er steeds aan dat ik op dit tijdstip niks anders kan plannen. Bij iedere training ben je een stapje dichter bij het bereiken van jouw doel en dat is natuurlijk waar we het allemaal voor doen. Wanneer je dit in je achterhoofd houdt, wordt het al een stuk makkelijker om toch weer op te staan en naar de sportschool te gaan.

Tips

Maak je trainingsschema leuk en uitdagend
Wanneer jij een leuk en uitdagend trainingsschema hebt, gaat het sporten vanzelf. Jezelf blijven uitdagen en plezier hebben in wat je doet, zal de gedachte ‘’moet ik vanavond nou echt trainen…’’ veranderen in ‘’Vanavond ga ik mijn personal record met squaten verbreken!’’.  

Afspraken met jezelf maken (en anderen)
Stel: jij wilt 3 dagen in de week gaan sporten, maak dan concrete afspraken met jezelf. Bijvoorbeeld: je gaat iedere maandag, woensdag en vrijdag om 20:00 sporten. Verder helpt het ook om andere op de hoogte te stellen van je doelen en je sportschema. Zij zullen je vragen hoe het nu gaat en zeggen dat ze het knap vinden dat je (vaak) gaat sporten. Als je het dan niet doet, is het toch weer een wake up call om het toch weer te herpakken. 

Stel reële doelen
Zorg dat je doelen wel haalbaar blijven, anders zal je enkel jezelf teleurstellen. 30 kilo afvallen in 3 maanden is in de meeste gevallen onhaalbaar en ook nog eens erg ongezond. Wat ik dan ook zou aanraden is om je doel in stukjes te snijden. Een voorbeeld: je lange termijn doelstelling (1jaar) is om 12 kilo af te vallen. Dit lijkt in eerste instantie veel, maar als je het verdeeld over 12 maanden is dat 1 kilo per maand. Op deze manier trigger je jezelf meer dan met alleen een lange termijnstelling en is de kans tot slagen groter.

 

 

 

 

 

 

Deel deze blogpost: