Het belang van een warming up

Terug naar blog

Het belang van een warming up

ma 12 nov 2018 Artikelen
Ben Dendoncker
Ben Dendoncker

 

Warming-up belangrijk of niet?
Je hoort het wel vaker voorbij komen, zorg dat je goed opgewarmd bent alvorens je intensief gaat trainen. Maar laat ons eerlijk zijn, als we de sportschool eenmaal binnen zijn, willen we het liefste gelijk naar dat squatrek lopen of de bench press, die nu toch beschikbaar is, gelijk bezetten. Die warming-up heb ik toch niet nodig, en het is saai… Maar hoe zit dat nu werkelijk?

Een warming up hoeft geen eeuwigheid te duren, 10 minuten is op zich al voldoende. Dit zorgt ervoor dat je spieren beter doorbloed worden, wat met zich meedraagt dat ze minder kwetsbaar zijn dan koude/stijve spieren. Dit kan vervelende blessures voorkomen.

Goed opgewarmde spieren kunnen ook bijdragen aan de flexibiliteit en soepelheid van je spieren. Je bewegingsgrootte (ROM/Range of Motion) tijdens het uitoefenen van de oefening, kan hiermee verbeterd/vergroot worden. Dit leidt op zich naar een betere belasting van de spier wat je aan het trainen bent, en indirect dus ook meer of beter resultaat. (en wie wilt nu niet het meeste uit zijn workout halen, toch?!)

Tevens kan het ook een psychologisch voordeel hebben. Je wordt geestelijk voorbereid op je training. Die 10 minuten duren op dat moment bijna een eeuwigheid omdat je niet kan wachten om aan die gewichten te gaan sleuren. Hierdoor krijg je niet alleen meer zin in de training, maar voel je je er ook klaar voor om te knallen!  

Actieve of passieve warming up?
Je kan een warming up indelen in twee soorten: actief en passief. Wat is het verschil?
Bij een passieve warming up ga je je lichaam opwarmen door een externe warmtebron zoals een sauna, warm bad, etc
Bij een actieve warming up gebeurt dit intern door een inspanning.
Bij krachttraining is een actieve warming up dan ook te aanraden in plaats van een extra trui aan te doen bijvoorbeeld!

Algemene warming up of specifieke warming-up
Er zit wel nog een verschil in hoe je opwarmt: algemene warming up of een specifieke warming up.

Bij een algemene warming up ga je oefeningen doen die eigenlijk geen tot weinig betrekking hebben tot je werkelijke training wat erna volgt. Bijvoorbeeld als je op de loopband gaat opwarmen, terwijl je erna je bovenlichaam gaat trainen. Hierbij profiteer je enkel van de gestegen lichaamstemperatuur, maar niet van bijvoorbeeld de verbeterde verbinding tussen de hersenen en de spieren.Een specifieke warming up is juist wel gericht op de hierop volgende training. Je kan bijvoorbeeld beginnen met een oefening voor de borst maar deze met een lichter gewicht uitvoeren om warm te worden. Hierbij kan het effect op de lichaamstemperatuur weer niet of langzamer optreden afhankelijk van o.a. de snelheid waarmee je de oefening uitvoert. Bij een specifieke warming up verbeter je vooral de hersen-spier-verbinding waardoor je mentaal en fysiek nog beter bent voorbereid op de specifieke belasting die volgt.

Conclusie
Een warming up wordt dus zeker niet voor niks aangeraden. Het heeft heel wat positieve effecten op je training en kan er dus ook voor zorgen dat je meer uit die training kan halen! Dus in plaats van gelijk volle bak te willen knallen, even je hoofd erbij houden en dit slim aanpakken!

 

 

Deel deze blogpost: