Gezond eten

Terug naar blog

Gezond eten

ma 2 jul 2018 Artikelen
Chayenne Corstjens
Beste voeding

Wat verstaan we onder gezond eten?
Niet iedereen beschouwt dit als hetzelfde. De ene vindt dat product gezond en de ander vindt dat juist niet gezond. 

Kijk maar naar een broodje gezond. Het heet wel gezond, maar zo gezond is het daadwerkelijk niet. Het is dubbel belegd, veel zout, meestal een wit broodje of brood en dan nog de sausjes die er extra opzitten.
Een betere keuze om een broodje ‘gezond’ te maken:

  • Kies voor bruin brood à bevat meer vezels dan wit brood, zitten minder calorieën in en is stukken gezonder. Vooral de zemelen zijn rijk aan voedingsvezels.
  • Zorg dat er lekker veel groente en/of rauwkost op je broodje zit.
  • Kies voor mager beleg bijv. kipfilet, kalkoenfilet, rosbief en of licht gerookte ham.
  • Kies voor een magere kaassoort bijv. 20 of 30 + i.p.v. 48+
  • Gebruik geen dikke laag (room)boter.
  • Laat de saus weg.

Om een bewuste keuze te kunnen maken in de supermarkt is het van belang dat je weet welke basis voedingsmiddelen we nodig hebben. De Macronutrieten zijn het belangrijkste; de eiwitten, koolhydraten en vetten. De eiwitten zijn een bouwstof en zijn zeer belangrijk voor sporters. Dit is namelijk voor het herstel van de spieren. De koolhydraten en vetten zijn een energie bron. Het is een brandstof, die je nodig hebt om genoeg energie door de dag heen te hebben. 

Als je vaker verpakkingen ziet van producten, dan ogen die heel gezond. Dit is vaker niet het geval. Kijk maar eens naar een pakje Capri-Sun. Het ziet er heel vrolijk uit, met veel fruit op de verpakking, maar er zitten per pakje wel 4,5 suikerklontje in. Een glas jus d’orange bevat zelfs bijna net zoveel suikerklontjes als een glas cola.

Probeer te vermijden om kcal te drinken, je krijgt al genoeg kcal binnen met eten. De calorieën in dranken verzadigen ook nog eens niet en dat betekent dat ze er gewoon extra bijkomen. Het is verstandiger om zero producten te drinken, zeker als je bezig bent met afslanken. Water, zwarte koffie of thee kun je zoveel drinken als je wilt, dan wel zonder suiker eraan toe te voegen.

Voeding is 80% en sporten 20%. Het is daarom heel belangrijk dat we gezond eten. Het belangrijkste is; dat het een gewoonte wordt in je dadelijks leven. Dat het een levenstijl wordt. Het is dan zo in geprogrammeerd, dat het je weinig tot geen moeite kost om je er dagelijks aan te houden.Het is natuurlijk ook belangrijk dat je je af en toe wat lekkers gunt. Dit hoeft echter niet te betekenen dat je dan helemaal uit de bocht gaat. Hou het bij een stukje chocola, bakje chips of eens een frietje. Als je onder je behoefte of als je je behoefte eet, dan komt het er ook niet aan. Dat heeft allemaal te maken met de energiebalans.

 

Tips om gezond te eten:

  •  Hoe gevarieerder, hoe beter.
     Om alle voedingswaardes binnen te krijgen is het van belang om niet elke dag hetzelfde te eten, want in elk product zit toch weer wat anders.
  •  

    Houd maat.
     Als je van een product veel eet, dan zul je het ook sneller moe zijn of niet meer eten.

  •  

    Neem de tijd.
     Neem de tijd om je maaltijd klaar te maken, maar ook om het op te eten. Het is belangrijk dat je aan tafel eet, waar geen afleiding is van een telefoon   of televisie. Zo eet je onbewust ook niet meer dan om je honger te stillen.

  •  

    Drink je fit.
     Het is belangrijk dat je genoeg drinkt, je lichaam bestaat voor 60% uit water. Het is dus erg belangrijk om je vochtbalans in evenwicht te houden.

  •  Voorbereiding
     Maak thuis een boodschappenlijstje met wat je allemaal nodig hebt, zodat je niet met onnodige producten thuis komt. Ga ook geen boodschappen   doen als je honger hebt.  

 

Bronnen:
Chivo module functioneel voeden  
NTI voedingsconsulent

 

 

Deel deze blogpost: