De Rebody Carnaval Survival Guide

Terug naar blog

De Rebody Carnaval Survival Guide

ma 5 feb 2018 Artikelen
Kevin van Elswijck
Kevin van Elswijck

Carnaval Survival Guide

Het is voor bijna iedere (echte) Limburger een verplicht ritueel is om compleet verkleed zichzelf helemaal vol te gooien met alles wat God verboden heeft. Om die reden hebben we een kleine survival guide gemaakt om de Carnaval enigszins zonder al te veel kleerscheuren door te komen.

De calorieën uit alcohol (7 per gram) zijn het probleem niet zo. Het is voor het lichaam namelijk vrijwel onmogelijk om alcohol op te slaan als vet in de vetcellen. Alcohol staat helemaal bovenaan in de verbrandingshiërarchie, nog boven koolhydraat, en zal dus altijd, wanneer circulerend in de bloedbaan als eerste aangesproken worden als energie. Het lichaam probeert de alcohol koste wat kost als eerste af te breken.

Als er op dat moment dus koolhydraten (zoals in bier, wijn, mixdrankjes etc.) of vetten (zoals in friet, pizza, nootjes, chips) circuleren zullen die in bijna alle gevallen dus naar de vetcellen gepartitioneerd worden omdat het lichaam eerst prioriteit geeft aan de calorieën uit de alcohol.

Als je bewust bent van de verbrandingshiërarchie dan kun je dus ook met enige richtlijnen redelijk veilig de carnaval door komen.

- Zorg voor genoeg beweging. Probeer te voet naar de kroeg en te voet naar huis te gaan en ga niet zitten maar blijf op je voeten staan. Zoek een wc die zo ver mogelijk weg is zodat je (waarschijnlijk iedere 10 minuten) een stuk moet lopen en doe natuurlijk iedere polonaise gewoon mee. Iedere stap die je zet is er één en hoe meer energie je verbruikt, hoe minder kans dat er energie over blijft om op te slaan in je vetreserves.

- Zorg dat je 3-4 uur voor je gaat drinken geen koolhydraten en vetten meer eet zodat er zo min mogelijk energie circuleert zodra alcohol je systeem binnen komt. Probeer dus geen zooi te eten, want kapsalon (~1500kcal) en pizza (~1000kcal) zijn enorme energiebommen die regelrecht naar je billen en buik gaan en daar blijven hangen. Blijf de weg uit de pizzeria of Macdonalds (seriously) en zorg voor eiwitrijk en mager eten als je per se moet eten.

- Probeer daar naast koolhydraatrijke alcoholdrankjes zoveel mogelijk te vermijden. Bier, wijn en de meeste mixdrankjes zitten bomvol suikers die dus linea recta naar de plekken gaan waar je ze niet wil. Droge witte wijn of zuivere alcohol (whiskey, rum) zijn de betere keuzes (Bacardi Cola Zero anyone?)

- Probeer op de dag dat je drinkt al vanaf je wakker bent te compenseren zo minder calorieën te nuttigen. Als je dag al begint met spek met eieren dan tikt je ontbijt meteen al bijna de 1000kcal  aan en zet je de trend al voor de rest van de dag. Probeer zoveel mogelijk eiwitrijk en mager te eten. Eet magere kip als je vlees wilt eten of kwark met whey als goede bodem. Of natuurlijk haringen (nomnom). Alles wat je overdag niet aan energie hebt binnen gekregen zorgt ‘s avonds voor een minder groot calorisch overschot.

- Zorg voor extra ruimte in je reserves. Als je de mogelijkheid hebt en je kater laat het toe, ga naar de sportschool en doe een uur cardio. Iedere calorie die je hebt verbrand is een calorie die niet in je reserves eindigt. Als je gaat drinken ga je al heel snel over je caloriebehoefte heen. Maar als je start in de min dan heb je al een enorme voorsprong.

- Probeer niet aan de lopende band te drinken. Als je inlegt in een pot en je krijgt iedere 10 minuten een bier (100kcal) in je handen gedrukt dan gaat het snel. Probeer je eigen drinken te halen en doe lekker rustig aan met je drankje. Op die manier beperk je de calorie-overload al aanzienlijk. Als je tussendoor water of cola light drinkt en je eigen tempo aanhoud dan kun je je dagelijkse inname zomaar bijna halveren.

- Zeg vooral tegen andere mensen wat je van plan bent. Zodra er alcohol in het spel is verlies je meestal alle controle en gaan alle goede voornemens in de prullenbak. Als mensen weten wat je originele plan was dan kunnen ze je misschien er een beetje aan herinneren.

 - Probeer vooral niet alle dagen te gaan en hou de dagen na de carnaval voor ogen als je weer net de tranen op je wangen op de weegschaal staat. Denk aan de komende meting en aan al het harde werk wat je tot dusver in je lijf hebt gestopt. Één dag hard werken en goed eten is één stapje vooruit. Maar één dagje goed carnaval vieren kan je zo een week terug in de tijd sturen. Wat denk je van 5 dagen? Prent dat in je hoofd en vraag je af óf het werkelijk de moeite waard is om helemaal los te gaan!

Deel deze blogpost: